Filosofielessenreeks ‘De Toekomst’

Geplaatst op 22 augustus 2019

Met trots kan ik eindelijk mededelen aan wat een fantastisch project ik het afgelopen jaar heb gewerkt: een filosofielessenreeks voor basisschoolleerlingen over ‘De toekomst’! Zoals velen van jullie zullen weten is het Science Fiction kunstgenre één van mijn grote interesses. Ik vind het zeer belangrijk dat we allemaal nadenken over de toekomst die we willen creëren, want we vormen deze door de keuzen die we elke dag maken. Science Fiction kan ons aan het denken zetten door toekomstbeelden te schetsen die ons veel angst aanjagen, of ons vol hoop naar de toekomst doen kijken. Ik vind het daarom belangrijk dat iedereen zich al zo vroeg mogelijk bewust is van de invloed die wij op de toekomst uitoefenen door onze alledaagse keuzen. 

Ik werk nu al een aantal trots voor het Wetenschapsknooppunt op de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat lessen verzorgt voor basis- en middelbare schoolkinderen om hen voor te bereiden op een wetenschappelijke toekomst. Ik heb ruim een jaar geleden een idee geopperd om lessenreeksen over het thema toekomst te maken en zij hebben mij de kans gegeven mijn grootste passies, te weten science fiction, filosofie, onderwijs en schrijven, te combineren door mij een nieuwe lessenreeks te laten bedenken en schrijven. Vanaf aankomend schooljaar zal mijn lessenreeks door het Wetenschapsknooppunt aangeboden worden aan basisscholen en in oktober mag ik de eerste reeks gaan geven. Ik ben ontzettend trots op deze lessenreeks en het Wetenschapsknooppunt ontzettend dankbaar voor het vertrouwen en de hulp en begeleiding die ze mij hebben gegeven. Ik kijk heel erg uit naar komend schooljaar!

Hierbij de omschrijving van de lessenreeks: ‘‘De toekomst wordt ontworpen door de keuzes die we elke dag maken.’ In deze lessenreeks gaan kinderen door middel van filosofie op onderzoek naar de toekomst waarin ze zouden willen leven en de manier waarop  deze te verwezenlijken zou zijn. De lessenreeks bestaat uit twee delen: de nabije toekomst (onze eigen toekomst) en de verre toekomst (de toekomst van latere generaties).  De kinderen zullen zich o.a. bezig houden met de volgende vragen: Wie wil ik later worden? Kan ik vrienden zijn met een robot? Welke uitvindingen zijn goed of slecht? Hoe zal de toekomstige mens eruit zien? Hoe zou ik de ideale wereld ontwerpen? Centraal in deze workshops staat leren argumenteren. Er staat elke les een originele, actieve werkvorm centraal waarin de kinderen kunnen samenwerken en hun creativiteit en verbeelding de vrije loop kunnen laten.’ 

(Bron: https://www.eur.nl/onderwijs/services-voor-scholen/educatie-basisonderwijs/lessenseries/erasmus-junior-college)


No Replies op "Filosofielessenreeks 'De Toekomst'"