Reflectie eerste helft 2021-2022

Geplaatst op 7 december 2021

Inmiddels is 2022 in aantocht, wat me een mooi moment leek om terug te blikken op de eerste helft van het schooljaar, waarin ik aan een hoop mooie projecten heb mogen meewerken!

Van juli t/m november ben ik werkzaam geweest bij UNICEF als kinderrechteneducatie- en participatie expert. Hiervoor heb ik meegewerkt aan de doorontwikkeling van het ‘Ken je rechten’-lespakket voor groep 7 en 8, waar kinderen leren wat hun rechten zijn en hoe ze voor deze rechten op moeten komen. Verder was ik projectleider voor de Grootste Kinderrechtenles 2021, wat een campagne was om zoveel mogelijk scholen dit gratis lespakket te laten bestellen. Met deze campagne hebben we ruim 34.500 leerlingen bereikt! Tijdens mijn tijd bij UNICEF heb ik ook onderwijsadvies gegeven voor de lespakketten voor de middelbare school en een spreekbeurtpakket en profielwerkstuk kick start pakket helpen ontwikkelen. Ik heb veel geleerd en ben trots om bij zo’n mooie organisatie te hebben gewerkt!

Voor het IFFR heb ik een docententraining ‘fysiek filosoferen’ mogen geven, om leerkrachten van het primair t/m MBO-onderwijs te inspireren filosofie als werkvorm te gebruiken om bijvoorbeeld te discussiëren over films. Verder geef ik het IFFR ook advies om deze werkvormen verder te ontwikkelen.

Voor het Wetenschapsknooppunt heb ik weer de openingscolleges Filosofie mogen geven aan honderden basisschoolleerlingen en mijn eigen filosofie lessenreeks ‘De Toekomst’ aan meerdere klassen gegeven. 

Bij het Nederlands Fotomuseum heb ik de cursus ‘Visual Thinking Strategies’ mogen volgen, onder leiding van Michal Butink van Beeldmakers, waardoor ik nu een gecertificeerd VTS-gespreksleider ben. Dit is een methode waar mensen begrijpend leren kijken en we interessante gesprekken kunnen begeleiden tijdens een rondleiding over de verschillende interpretaties van een beeld.

Tijdens de Erasmusviering, waarbij gevierd werd dat alle brieven van Erasmus inmiddels vertaald en gebundeld zijn, mocht ik een lezing houden in het theater van de Bibliotheek Rotterdam over burgerschapsonderwijs voor basis- en middelbare school leerlingen. Een mooie ervaring!

Op de EUR heb ik het vak Human Conditions I gegeven onder leiding van Jos de Mul, waar studenten de menselijke ontwikkeling en het filosoferen over ‘De Mens’ hebben bestudeerd. Inmiddels ben ik ook begonnen met het coachen van 12 studenten tijdens het schrijven van hun scriptie. 

Al met al een prachtig eerste helft van 2021-2022, ondanks alle corona-gerelateerde uitdagingen. Ik kijk er naar uit om weer een hoop leerlingen en studenten te inspireren in 2022! 

Ook geïnteresseerd in een workshop, gastles of op zoek naar een onderwijsontwikkelaar? Laat dan een berichtje achter via het contactformulier!

Hier lees ik een eigen gedicht over de filosoof Erasmus voor tijdens mijn lezing over burgerschapsonderwijs in de Bibliotheek Rotterdam
Een VTS-gesprek in de praktijk bij de Eregalerij van het Nederlands Fotomuseum
Gecertificeerd VTS-gespreksleider in het Nederlands Fotomuseum

No Replies op "Reflectie eerste helft 2021-2022"